8. třída - ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

Vítejte na stránkách 8. třídy
Vítejte na stránkách 8. třídy

Úkoly jsou řazeny od nejnovějších
po nejstarší. 


Děkuji všem, kteří se na konci školního roku zapojili do výuky a plnili mé úkoly. Těším se na září, až se s vámi setkám osobně. Užijte si léto, sluníčko, vodu a zasloužený odpočinek! Hezké prázdniny!  


ČJ: Letní úkolník                                                                        22. 6. 2020

Pokud bys v létě měl/a čas a chuť, můžeš vyzkoušet některé úkoly, které pro žáky připravil webový portál "www.mojecestina.cz".

Můžeš si stáhnout tzv. "Letní úkolník" plný zajímavých nápadů.

Hodnoticí anketa                                                                        22. 6. 2020

Je čas hodnocení. I tyto webové stránky by chtěly ohodnotit. :-) Pokud máš chuť, vyplň anonymní anketu:

https://www.click4survey.cz/s4/35900/f35f524d



ČJ: Literatura - Znáš názvy slavných českých děl?                18. 6. 2020

Vyzkoušej své znalosti v následujícím kvízu: 


ČJ: Útvary českého jazyka a jazyková kultura                         17. 6. 2020

Čeština je naším národním jazykem.

Nejdůležitějším útvarem českého jazyka je spisovná čeština:

  • používá se ve všech oblastech veřejného života
  • je prostředkem pro tvorbu děl odborných, publicistických, uměleckých aj.
  • je jednotná na celém našem území
  • v mluvených spisovných projevech se užívá hovorových slov

Spisovná čeština - prostředky:

  • hovorové (kupuju, oni píšou...)
  • knižní (pomoci, udělavše...)
  • neutrální, použitelné vždy (dům, pracovat...)

Nespisovná čeština:

  • slang (je charakteristický pro mluvčí náležející k určité zájmové nebo profesní skupině, například pro řemesla)
  • argot (účelem tvoření zvláštních pojmenování je utajit obsah sdělení před nezasvěcenými posluchači, například mluva ve vězení)
  • obecná čeština (je nespisovná forma českého jazyka používaná obvykle v běžné ústní komunikaci)
  • nářečí (většinou označení pro tradiční lokální dialekt, například hanáčtina, brněnský hantec...)

Zdroj: Český jazyk 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakl. Fraus

Vyzkoušej si, jak rozumíš brněnskému nářečí:


ČJ: Sloh - výklad                                                                        16. 6. 2020

Vysvětli význam jednoho českého přísloví tak, aby tvůj sloh odpovídal slohovému útvaru výkladu.


Výklad má za úkol čtenáře poučit, je základem učebnic, odborných časopisů a knih.


Vyber si z následujících přísloví, nebo rozpracuj jiné podle vlastního výběru.

- Jablko nepadá daleko od stromu.

- Mezi slepými jednooký králem.

- Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.

- Bez práce nejsou koláče.

- Dvakrát měř, jednou řež. 


ČJ: Obecné výklady o českém jazyce                                      15. 6. 2020

Čeština patří mezi slovanské jazyky. 

Slovanské jazyky jsou jednou z větví indoevropských jazyků.

Mezi indoevropské jazyky patří například:

germánské jazyky - angličtina, němčina

románské jazyky - italština, francouzština, španělština, portugalština

slovanské jazyky - rozdělení slovanských jazyků

  • západoslovanské jazyky - čeština, slovenština, polština ...
  • východoslovanské jazyky - ruština, běloruština, ukrajinština
  • jihoslovanské jazyky - slovinština, bulharština, chorvatština ...

Slovanské jazyky vznikly z jednoho společného východiska, kterému se říká jazyk praslovanský - praslovanština.

Prvním spisovným jazykem Slovanů byla staroslověnština. Tento jazyk je spjat s osobnostmi Konstantina a Metoděje, kteří přišli roku 863 na Velkou Moravu šířit křesťanství. Konstantin pro tento jazyk sestavil také písmo - hlaholici.

K současné češtině proběhl složitý vývoj:

praslovanština → pračeština → staročeština →čeština střední doby → novočeština

Vyzkoušejte si kvíz na staročeštinu. Co znamenají následující slova? 


ČJ: Literatura - "návštěva" knihovny                                     11. 6. 2020

Za běžné situace bychom v červnu navštívili nějakou veřejnou knihovnu. Zde bychom si povídali
o knížkách, o fungování knihovny, jejich systému, o vašich zkušenostech s nimi.

Nezbývá nám tedy nic jiného, než se nad tím zamyslet následujícím anonymním průzkumem, chcete-li anketou.

Budu ráda za vyplnění a těším se, až si o tom všem popovídáme osobně.

https://www.click4survey.cz/s4/35632/f97660c



ČJ: Větné členy a psaní čárek mezi nimi                              10. 6. 2020

Větný člen je nejmenší jednotka větné struktury. Stává se jím každé plnovýznamové slovo, které vstoupí do věty a získá v ní tak svou funkci.

Holý větný člen

Nezávisí na něm žádný další větný člen, například ve větě "Slunce se schovalo.", slunce je holý podmět, schovalo se je holý přísudek.


Rozvitý větný člen

Závisí na něm nejméně jeden další větný člen, například ve větě "Jarní slunce se schovalo za mraky." jarní slunce je rozvitý podmět, se schovalo za mraky je rozvitý přísudek.


Několikanásobný větný člen

Tvoří souřadné spojení alespoň dvou stejných větných členů. Mezi jednotlivými výrazy
v několikanásobném větném členu může být významový poměr:

Významové poměry, spojovací výrazy a příklad

slučovací - a, i, ani, jak - tak, jednak - jednak (př. nečetl knihy ani časopisy)

stupňovací - dokonce, ba, nejen - ale (i), nýbrž (př. poslal pohlednici, dokonce i dopis)

odporovací - ale, avšak, však, jenže, nýbrž, sice - ale (př. levné, avšak pěkné boty)

vylučovací - nebo, buď - nebo/anebo/či (př. buď ty, nebo já)

důsledkový - (a) proto, (a) tedy, (a) tak, (a) tudíž (př. teplé, a proto příjemné počasí)


Složky několikanásobného větného členu oddělujeme čárkami. Čárku nepíšeme tehdy, jsou-li výrazy spojeny spojkami a, i, ani ve významu slučovacím. Před spojkami nebo, či se čárka nepíše, pokud je vztah vylučovací oslabený (tzn. mohou platit obě možnosti, např. Kup chleba nebo rohlíky.).


Poznámka:

Existuje také mj. přívlastek postupně rozvíjející. Může být shodný i neshodný. Čárka se nepíše. Př. Nová tenisová raketa. (Jaká raketa? Tenisová raketa. Jaká tenisová raketa? Nová tenisová raketa. Jde o přívlastek postupně rozvíjející.)

Liší se od přívlastku několikanásobného - Hodný, milý a pohledný chlapec. (Jaký je chlapec? Hodný, milý a pohledný. Jde o přívlastek několikanásobný.)


ČJ: Sloh - výtah a výklad (nová látka)                                       9. 6. 2020

VÝKLAD je slohový postup, jehož účelem je objektivní podávání informací s cílem poučení někoho. Ve výkladu jsou používány především oznamovací věty.

Znaky:

  • věcná správnost
  • přehlednost
  • jasnost a srozumitelnost

Výklad má za úkol čtenáře poučit, je základem učebnic, odborných knih a časopisů. Ve výkladu se objevují definice, tedy objasnění (popis) nových jevů nebo termínů. Důležitý je závěr výkladu, kdy autor shrnuje získané poznatky.


VÝTAH vzniká, je-li třeba z textu vypsat více zajímavých vět. Jedná se o zhuštěný záznam myšlenek, který pořídíme například z výkladu. Je tvořen celými větami (na rozdíl od výpisků). 


V tomto čase bychom se zabývali těmito slohovými útvary. Jedná se o složitější postupy, proto vaše úkoly jsou jen přípravou na vytvoření takového textu.

1. úkol - rozviňte tento výtah (ke stažení níže), tak aby vám vznikl krátký výklad. Rozsah je libovolný:

"Ve škole se učíme mnoho předmětů. Mohli bychom je rozdělit na humanitní, přírodovědné a výchovy. Všechny jsou důležité a není správné jeden předmět vyvyšovat nad druhý."

2. úkol - napište co nejvíce termínů (max. 15) z následujících oblastí:

- matematika

- počítač

(Termín je odborné pojmenování s přesným jednoznačným významem.)


Dokument s výtahem k rozpracování ke stažení:


ČJ: Test 2 (určování větných členů)                                          8. 6. 2020

ČJ: Test 3 (urči přísudek)                                                            8. 6. 2020


ČJ: Čtenářská anketa                                                                   4. 6. 2020

Klikni na níže uvedený odkaz a vyplň anonymní anketu o tom, jaký jsi čtenář. Zamysli se nad svými čtenářskými dovednostmi!

https://www.click4survey.cz/s4/35251/8b25dd91


Máš oblíbenou knihu nebo autora? Napiš mi. Pokud se sejde více odpovědí, můžeme si udělat vlastní třídní seznam oblíbenců. :-)


ČJ: Pracovní list od paní učitelky Suché - Na studiích v Lotyšsku

                                                                                                          3. 6. 2020                                     

ČJ: Sloh - tvůrčí psaní                                                                 2. 6. 2020

Milí žáci,

ráda bych se o vás něco dozvěděla, proto je tento slohový úkol jen a jen o vás. Napište mi pár řádek. Můžete napsat z nabízeného vše, nebo vybrat alespoň pět příkladů. Svůj text nemusíte přepisovat do počítače, pokud nechcete. Vyfoťte mi jej a pošlete na mail (boudovalu@zs22.plzen-edu.cz). Těším se na vaše práce!


Popusťte uzdu fantazii a zamyslete se, čím byste byli jako:

  • kus nábytku
  • roční období
  • zvíře
  • rostlina
  • látka
  • krajina
  • dopravní prostředek
  • kniha
  • barva
  • snídaně
  • hudební nástroj
  • písnička
  • a můžete doplnit i něco vlastního

Máte napsáno? Nyní zdůvodněte svoje odpovědi.

Například:

"Jako roční období bych chtěla být létem, protože v létě je i v noci teplo, slunce zapadá pozdě a dá se spát kdekoli pod širákem a pozorovat moře hvězd."


ČJ: Test 1 (procvičování)                                                             1. 6. 2020


© 2020 ZÁBAVNÉ UČENÍ
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky